Andas och tänk på en lösning
Att få ett inkassobrev är otroligt jobbigt, att få svart på vitt att man är en dålig människa!
Det är svårt att se förbi denna känsla som trycker ner en totalt. Tyvärr gör detta att många inte vill prata med det inkassobolag som har skickat brevet, om man då inte kan betala direkt så kan det bli en dyr historia helt i onödan.
Alla blir lite nervösa av att tänka på inkasso, trots att det är väldigt vanligt att få ett inkassobrev någon gång i livet. Med rädslan kommer ofta en känsla att vilja glömma den ohyggliga räkning som kostar mycket mer nu på grund av påminnelseavgift och inkassoavgift.
Kunskap är makt och en bra sida är exempelvis
konsumenterna.se som har bra fakta om inkasso och andra ämnen.
Alla har varit där så skäms inte
Trots du säkert inte menat att slarva med räkningen så finns alltid en skamlig känsla som gör att man gärna inte ringer och prata med dem, se förbi den känslan! Om du inte har råd att betala så är det väldigt bra att ringa inkassobolaget innan det kommer fler påminnelseavgifter och till slut även kronofogden. Många gånger är medarbetarna väldigt snälla och professionella och vill hjälpa dig till en lösning istället för att skulden ska flerdubblas med alla avgifter och räntor om den förblir obetald. De kan göra många saker för att hjälpa, till exempel att frysa räntan och lägga upp en delbetalning.
Att frysa räntan är att inkasso bolaget stannar räntan så att din skuld inte växer mer. Du kan också få delbetala om skulden är större men det klart bästa är att betala fortast möjligt.
För att kunna betala så kan man kanske prioritera om nästa gång som man betalar räkningar till exempel.
Du som privatperson är alltid välkommen att ringa företag innan du får ett inkassobrev med, om det kommer en månad som du verkligen inte kan betala en räkning. Ring då det bolag som räkningen ska betalas till och förklara din situation, merparten är då generösa och väntar en månad eller ger dig en avbetalning så att du får råd att betala.
Det är mycket bättre att ringa i förhand istället för att ringa efter du har fått inkassobrev, du skäms mindre och företaget tjänar tid och energi som de kan lägga på andra, bättre saker!
Som skrivet tidigare så har alla företag hanterat inkasso, säkert från båda håll dessutom. Så tänk inte på dig själv som en dålig människa utan se det som ett litet hinder som du måste komma över. Det är faktiskt inte värre än att du får ringa inkassobolaget och prata eller att du betalar snarast möjligt.
Men som med alla saker är det bättre att göra något innan det blåser upp till en storm, då mår man bättre när man ser hur himlen klarnar upp sig!